دکتر منظری‌توکلی تاکید کرد

توسعه کیفی و کمی در آموزشکده‌های سما با توجه به نیازهای اقلیمی و منطقه‌ای

تصویر مطلب توسعه کیفی و کمی در آموزشکده‌های سما با توجه به نیازهای اقلیمی و منطقه‌ای
  • دوشنبه 2 بهمن 1396
  • 599
سرپرست سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه کیفی و کمی در آموزشکده‌های سما با توجه به نیازهای اقلیمی و منطقه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از فرهیختگان، علیرضا منظری‌توکلی، سرپرست سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود در این معاونت گفت: یکی از برنامه‌هایی که در کشور ما متاسفانه هنوز به ثمر نرسیده، تلاش برای سوق دادن دانش‌آموزان به‌سوی دروس فنی و مهارتی است. در حال حاضر اکثر داوطلبان مشتاق هستند که در رشته‌های تجربی حضور داشته باشند، چون وضعیت پس از فارغ‌التحصیلی آنها مشخص است، اما باید گفت که مهارت‌های فنی به‌مراتب از پزشکی درآمدزا‌تر است یعنی باید سازوکاری تعیین شود که بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی حضور پیدا کنند.

وی افزود: کشورهای پیشرفته و اروپایی 75 درصد کسانی که دوره آموزش عمومی یا همان دوران مدرسه را طی می‌کنند وارد کارهای مهارتی می‌شوند اما در کشور ما این روند به شکل دیگری است و بسیار اندک است.

‌توکلی یکی از دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را عدم داشتن مهارت دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که این مورد را تایید می‌کند افزایش حجم فارغ‌التحصیلان بیکار است که متاسفانه به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای توجه ندارند. مقام معظم رهبری نیز در چندین مورد حتی در آخرین دیدارشان با فرهنگیان توصیه کردند که گسترش هنرستان‌ها را در دستورکار قرار دهند و برای آن وقت بگذارند.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما با توجه به نقشه علمی کشور و جایگاهی که در این عرصه برای او ایجاد می‌شود، قصد دارد نسبت به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

سرپرست سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: پایه این آموزش‌ها هنرستان‌ها هستند، چون هنرستان می‌تواند افراد را برای کسب مهارت و جذب بازار کار آماده کند. ما در نظر داریم بیشتر افزایش مدارسی که صورت می‌گیرد مخصوص هنرستان‌ها باشد، مثلا افتتاح هنرستان‌های مجدد، در اقدام دوم افزایش مراکز پیش‌دبستانی را برای همان امر مهارتی که مدنظر بود در دستورکار قرار خواهیم داد، چون به نظر می‌رسد این دو بخش بسیار در پایه‌ها اثرگذارند و نیاز به سرمایه‌گذاری برای آینده در این بخش وجود دارد.

توکلی بیان کرد: در گام بعدی برای اینکه بخواهیم آموزش مهارت باکیفیتی داشته باشیم ناگزیر هستیم ارتباط مناسبی با صنعت داشته باشیم، هم صنعت داخلی و هم صنعت خارجی که بتوان به بهترین شکل دانش‌آموزان سما را برای دانشگاه آزاد اسلامی و در نتیجه برای آبادانی کشور تربیت کرد.

وی درباره تفکیک رشته‌های سما و کاردانی‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سازمان سما و دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه هستند، بنابراین ما به‌دنبال گرفتن رشته‌های مهارتی دانشگاه‌ها نیستیم، اما توسعه کیفی و کمی در آموزشکده‌های سما با توجه به نیازهای اقلیمی و منطقه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

منظری‌توکلی افزود: سعی می‌کنیم از خلأها و شرایط موجود استفاده حداکثری کنیم و به‌دور از موازی‌کاری، با استفاده از پتانسیل‌هایی که دانشگاه در آن فعال نیست، در جهت توسعه رشته‌ها، تجهیز آموزشکده‌ها و جذب دانشجو در دوره‌های کاردانی اقدام کنیم.

معاون دانشگاه و سرپرست سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سازمان سما از طریق هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای و رشته‌های متناسب با بازار کار در این آموزشکده‌ها به‌دنبال گسترش آموزش‌های مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای است.

منظری‌توکلی درباره مشوق‌های جذب و دو برابر شدن جمعیت دانش‌آموزان، بیان کرد: به نظرم بهترین مشوق کیفیت است. افزایش کیفیت آموزش در مدارس برای جذب دانش‌آموزان کافی است. در بحث کیفیت آموزش، اولین حرف را معلم می‌زند و بعد از آن مدیریت، امکانات و تنوع آموزش، ان‌شاءالله با برنامه‌هایی که وجود دارد در این مسیر گام برمی‌داریم.

انتهای پیام/