بسمه تعالی

مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی پس از سه دهه فعالیت صادقانه خود در دوره مدیریت جدید براساس شرح وظایف و برنامه ها ی تدوین شده می کوشد ماموریت های محول شده را در چارچوب فعالیت های بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به سرانجام برساند. این مرکز با توجه به اهمیت و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در بعد فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین تاثیراتی که بر رشد علم، توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور دارد، ارتقای کیفی برنامه ها را در سازمان مرکزی، واحدهای دانشگاهی و مراکز اموزشی پیگیری می کند و امید دارد با همت همکاران خود در سراسر کشور برنامه ها و چشم اندازهای در نظر گرفته شده در دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شود.

اهداف کلی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

- توسعه ارتباطات رسانه ای

- توسعه ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع

- معرفی به موقع توانمندی ها و دستاوردها ی دانشگاه آزاد اسلامی

- گسترش پژوهش و تحلیل محتوا در حوزه روابط عمومی و تقویت مطالعات افکارعمومی

- تداوم حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک

- توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی

- توسعه و تقویت شبکه روابط عمومی در سازمان مرکزی ، واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی

- توسعه و بهره مندی از فن آوری های نوین روابط عمومی

- توسعه منابع و توانمندسازی نیروی انسانی روابط عمومی

برنامه ها و شرح وظایف روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

1 - اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای دانشگاه از طریق پرتال روابط عمومی ، رسانه های دانشگاه و رسانه های جمعی

2 - ارتباط و همکاری مستمر، موثر و هدفمند با رسانه های جمعی اعم از صدا وسیما ، خبرگزاری ها، روزنامه های کثیرالانتشار، نشریات تخصصی و سایت های خبری به منظور انعکاس دستاوردها، توانمندی ها و برنامه های دانشگاه

3 – پوشش خبری و تصویری برنامه ها و مراسم های مختلف، سفرها، همایش ها و افتتاح ها با حضور مقامات و مسئولان و اعضای هیات موسس و اعضای هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی

4 - تهیه طرح ها و برنامه های تبلیغاتی و انتشاراتی و اجرای آنها در قالب چند رسانه ای، برخط، نشریه، بروشور، کاتالوگ، پوستر، کتاب و ...

5 – تهیه، تولید، جمع آوری اطلاعات، اخبار ، عملکرد و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی

6 - برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به همایش های علمی جشن های ملی و مذهبی و مناسبت های مختلف فرهنگی و مذهبی و ...

7 - مستند سازی فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مکتوب، صوتی و تصویری و در قالب صوت، عکس، فیلم و آرشیو آنها

8 - ایجاد هماهنگی و ارتباط با روابط عمومی استان ها و روابط عمومی واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی

9 - تهیه بانک اطلاعاتی مخاطبان و ذینفعان ( شامل داوطلبان، دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارکنان و اعضای هیات علمی )و ارسال اطلاعات و اخبار و دستاوردهای دانشگاه به آنها در مقاطع مختلف زمانی و برقراری ارتباط مستمر و هدفمند با آنها

10 – برقراری ارتباط مستمر و موثر با حوزه ریاست، معاونت ها و مدیران و کارکنان دانشگاه برای کسب اطلاعات، اخبار و پاسخگویی به انتظارات آنها از روابط عمومی و رسانه ها

11 – ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی در جهت ارتقای مهارت های فنی و تخصصی کارکنان روابط عمومی و اجرای دوره های آموزشی برای آنها

12 – انتشار گزارش عملکرد دانشگاه در قالب کتب، کتابچه و بولتن عملکرد در مقاطع مختلف

13 – تهیه و تدوین بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها و پیام های دانشگاه و پیگیری برای درج آنها در رسانه ها

14 – توسعه ارتباطات الکترونیکی از طریق پرتال روابط عمومی سازمان مرکزی و سایر فناوری های نوین ارتباطی

15 – برنامه ریزی امور ارتباطات مردمی و فراهم کردن امکان ملاقات مردم با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی

16 – پوشش تبلیغات محیطی و فضای عمومی ساختمان های سازمان مرکزی در مناسبت های مختلف

17 – تهیه و ابلاغ دستورالعمل های اجرایی اطلاع رسانی و اطلاع یابی در حوزه های ستادی دانشگاه و روابط عمومی واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی

18 – نظارت بر تولید تیزرها، کلیپ ها و فیلم های تبلیغاتی مرتبط با عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی

19 – انعکاس نقطه نظرات و دیدگاه های مردم و مخاطبان نسبت به عملکرد و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی به مسئولان دانشگاه با استفاده از شیوه های مختلف اطلاع یابی

20 – ارزشیابی عملکرد روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

21 - توسعه و تقویت شوراهای هماهنگی روابط عمومی و اطلاع رسانی واحدهای دانشگاهی در استان ها

22- همکاری در تبیین برنامه های کلان و سیاست های راهبردی کشور در زمینه علم و فن آوری و نیز تبیین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی

همزمان با کاشت نهال دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت ماه 61، به منظور ارتباط دوسویه بین مخاطبان و دانشگاه که شامل دانشجویان و خانواده های آنان ، اساتید و کارکنان بود، ساختار روابط عمومی در چارت تشکیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شهرت یافته است، قرار گرفت.

اگرچه در سال های نخست، روابط عمومی در ساختار تشکیلاتی واحدهای دانشگاهی در قالب یک دفتر صرفا جنبه اطلاع رسانی و گاهی تولید خبر داشت، اما به مرور زمان و با توجه به نیاز مخاطبان و از سوی دیگر گستردگی و توسعه فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ کمی و کیفی، چارت تشکیلاتی آن از حالت اداری صرف خارج شده و به صورت مجموعه ای پویا ، فعال و تاثیرگذار درآمد.

امروز روابط عمومي در دانشگاه آزاد اسلامی در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعاتی ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است که امید است با خصلت هايي نظیر قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه یابد.

تغییر چارت تشکیلاتی از اداره روابط عمومی به مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و در پی آن ایجاد دو اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغات و تشریفات در زیر مجموعه آن و تشکیل شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع رسانی از اقدامات مهمی بود که در دوران مدیریت جدید و در جهت نیل به اهداف و کارکردهای واقعی روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی و دستیابی به جایگاه واقعی و مسیر حرکت آن به خصوص در واحدهای دانشگاهی صورت گرفت.

بی تردید امروز با گذشت 33 سال از تاسیس این مجموعه آموزش عالی، می توان اذعان کرد که روابط عمومی در سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست همکار، پاي همراه ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گويا را ايفا مي‌كند.

لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران